|
.. for bedre lyd!
|
Originalt publisert
på Nattguiden
9/5 2001 - oppdatert 2006
Hørselsskader - den nye folkesykdommen
For alle som er det minste lille interessert i musikk; som har planer om å høre på musikk også om 20 år; som ikke ønsker å risikere invalidiserende skader: beskytt deg!
85 desibel er grensen for hva øret vårt tåler over lengre tid. 8 timer eksponering for 85 dB er like skadelig som 4 på 88, 2 på 91, 1 på 94, halvtime på 97 og 15 minutter på 100 deciBel.
Problemet er at det er nesten komplett umulig å bevege seg på utesteder og fester uten å utsettes for lydtrykk som nesten garantert vil gi problemer senere i livet. Kanskje litt susing? Kanskje ikke så ille, om du ikke har tenkt å jobbe med lyd. Litt støy går muligens greit. Værre med disse pipetonene som kommer og er der konstant. Resten av livet.
Øret kan ikke repareres på noen som helst måte, alle skader bygger seg opp over tid og når de først er der kan du glemme å gjøre noe med det. Hørselsapparat er kun en forsterker-krets som blåser opp volumet slik at tunghørte kan høre hva andre sier. En ekstra festlig bieffekt av skader er at når disse små "hårene" i ørene som fanger opp de enkelte frekvenser først begynner å bryte sammen skiller de ut et enzym som bryter ned andre hår i nærheten.
I dag er 17000 nordmenn invalidisert pga. tinnius, dvs. konstant pipetone og støy. Et par hundre tusen sliter med hørselsskader som gir redusert livskvalitet og ikke minst ikke noen særlig artig musikkopplevelse.
Dj'er er spesielt utsatt, for disse skal ikke bare ha en monitor som overdøver hovedanlegget, headsettet skal også overdøve monitoren!
Nok skremsel, alt dette er reelt og det hersker liten tvil om at ørene blir sliten av høy lyd. Noen av forskerne sier de ikke har klart å finne et klart bevis på at høy musikk gir hørselsskader. Så vet du det. Om du ønsker å gamble og kanskje bli en av den tiendedelen av den norske befolkningen som har skader kan du gjøre det, eller du kan bruke beskyttelse.
Beskyttelse kommer i mange former, kvalitetsklasser og ikke minst prisklasser.
De enkleste og billigste proppene er såkalte maksimalvern som du finner på byggmakker o.l. Gir størst mulig, men fryktelig ujevn demping. Dvs. at noen frekvenser blir mye dempet, andre slipper lett igjennom. Funker bra ved oppussing eller motorsykkelkjøring, ikke særlig effektivt på musikk. Lyden er dårlig og komforten er ikke særlig bra hele natten igjennom. Men: de koster enm tier for et par, er lett å ha med seg overalt og kan kastes etter bruk. Ikke bruk slike propper(som bl.a. 3M lager) som er bomull med en plastikkflate i enden, de er rett og slett dårlige. Bedre er de billige proppene som er beregnet på musikk. Disse er fortsatt laget av rent skum men produsentene mener i hvert fall at dempingen skal være mer jevn og dermed mer musikalsk. Slike burde være til salgs på alle utesteder!
Neste steget opp er juletrærne. Disse blir produsert av EAR, heter
HiFi og lever akkurat det de lover. Koster rundt 400 spenn og kan kjøpes
i mange musikkforretninger, holder nærmest evig og lyden er meget
tilfredsstillende. Navnet forstår du med en gang du ser dem! Dj's
kan ikke bruke disse da stammen på treet stikker ut av øret,
funker glimrende i alle andre situasjoner. Kan kjøpes med 15 eller
25 desibel demping. 15 er stort sett tilfredsstillende i de fleste sammenhenger,
kan suppleres med vanlige maksimal-dempings-propper når det blir
for ille.
Super-Rolls-Royce versjonen får du støpt til din øregang. Koster ca. 2000 kr på helseforetninger og sitter naturligvis som et skudd. Lydkvaliteten er god, perfekt og jevn over hele frekvensspekteret og her kan man selv bytte ut filter for å få 25 eller 15 desibel alt etter behov. Disse og de enkle billig-proppene funker også glimrende for Dj's.
En artig effekt ved å bruke propper er at du faktisk hører musikken bedre med propper enn uten! Øret har en liten muskel som prøver å redde hørselen når det blir for mye trykk, den lukker øregangen og kan faktisk dempe opp til 15 desibel på noen frekvenser. Lyden blir ullen og kjip, ved å bruke propper unngår du dette og stort sett høres lyden bedre.
Det burde være unødvendig å si det, men for å få full effekt må beskyttelsen brukes under hele eksponeringen, ved å trekke ut proppene i 1 minutt ødelegger du mye av effekten. Sier også det meste om hvor dumt det er å ikke bruke beskyttelse.
Til slutt anbefales Revaxør(kjøpes på apoteket) for å gi ørene en skikkelig vask, det er garantert ganske mye skrot som ligger og slenger i øregangene som er 2,4 cm lange.
Både juletre-proppene og de formstøpte kan kjøpes med innebygde høytalere. Ideelt for musikere og dj's som trenger god lyd på scenen og alle som vil bruke walkman uten å ødelegge hørselen! Se http://etymotic.com/
Idiot-propper finnes i alle apotek og store jernvareforretninger. Ear
Hi-fi importeres av Englund Musikk (tlf: 67 16 75 10) og selges i alle
større instrumentforretninger. Formstøpte propper får
man hos:
GN Danavoks
Norge AS (Akersgata 45, 0158 Oslo, tlf. 22 47 75 30)
Audiotronics (Tollbugata 3, 0152 Oslo, tlf. 22 00 83 50)
Kiss Nygård (Kronprinsensgt. 7b, 4601 Kristiansand, tlf. 38 02 45
86)
Audioservice AS (Sjøhagen 3, 4016 Stavanger, tlf. 51 58 06 01)
Sykeartikler AS (Foreningsgaten 1, 5001 Bergen, tlf. 55 32 52 10)
Høreapparater Laila Glemme AS (Nordregt. 8, 7011 Trondheim, tlf.
73 52 30 26)
Regionsykehuset, Høresentralen (9038 Tromsø, tlf. 77 62
60 00)
(OBS! Denne artikkelen og opplysningene om disse bedriftene er fra år
2001)
..............................................................................................................................................................................
En annen liten sak om hørselsvern, mye det samme, noe nytt.
Mange har øreproblemer, spesielt de som har jobbet mye i høy
lyd. Enda vanligere er det blant folk som driver med jakt eller jobber
i industri med jevnt over høyt lydtrykk.
Vitenskapen, representert ved en eller annen øre-spesialist på rikshospitalet, understreket at det hittils ikke finnes vitenskapelige bevis for at man faktisk får hørselsskader av høy musikk. Du leste riktig, det finnes ingen påviste sammenhenger mellom høy lyd og skader i ettertid. Ser da bort i fra eksplosjoner o.l. som skaper trykkbølger langt over smertegrensen.
Uansett er det en klar sammenheng mellom stress og skade. Filharmonikere har i større grad problemer enn rockemusikere da de jobber under stress med enorm konsentrasjon, i motsetning til rockerne som er avslappet og koser seg på scenen.
17000, var tallet for et par år siden, på antallet personer
i norge som er 100% invalide pga tinitus og andre hørselsskader.
Et par hundre tusen lever med nedsatt hørsel. Spørsmålet
du bør stille deg selv er om du har råd til å ta sjansen
på å bli en av dem.
De sier som så at de ikke har bevis for at øret blir skadet av musikk, men de vet paradoksalt nok nøyaktig hvor mye øret tåler før det blir skadet. Tolk det dit du vil. Lydtrykk, ørets følsomhet og hvor lang tid det tar å hente seg inn igjen etterpå følger en skala ikke ulik richters skala. For hver tredje deciBel dobler volumet seg, for hver gang det dobler seg halveres tiden som går før det blir skadelig. For hver gang det dobler seg må det også brukes dobbelt så lang tid i stillhet for at ørene skal ha sjanse til å hente seg inn igjen.
8 timer i 85dB er hva øret kan tåle. Da trenger øret 8 timers stillhet etterpå for å ta seg inn igjen. Spiller du 88dB er det fire timer før øret blir skadet, 91dB to timer - typisk kjempehøyt stuenivå, 94 dB er det en time(og da er det fortsatt ikke så høyt for å være utested!. På 100 dB begynner det i hvert fall å bli liv på dansegulvet og da kan du være der ett kvarter før det sier knæsj. Når det er så høyt at alle klager er det rett på smertegrensen - 120 dB og da kan man knapt være i lokalet et lite øyeblikk før skadene setter inn.
Øreskader er irreversible og akkumilative, dvs. at det er umulig å reparere dem og de samler seg opp over tid. Øret kan bli fint igjen med litt hvile etter eksponering for moderat høyt volum, men skjer det først småskader hoper det seg opp over tid.
Et par andre faktorer spiller også inn. For det første har øret en lukkemekanisme som prøver å dempe støy ved å trekke inn en muskel i øret og blokkere for lyden. Dette funker ikke så veldig bra. Resultatet er at lydtrykket er omtrent nøyaktig like skadelig, men det høres mer ullent ut og mange opplever en stor aha-opplevelse da de begynner med ørepropper - man hører faktisk ofte bedre med dem enn uten pga denne muskelen. Du kjenner sikkert igjen den typiske utelivspraten med en finger i øret for å høre hva som blir sagt. Er du lydfrik og litt flink til å lytte til kroppen kan du lære deg å kjenne igjen når muskelen lukker seg. Gjør den det, selv med propper, er det på tide å gå. Kan ikke tenke meg en eneste konsert i verden som er verdt å risikere permanent skade for!
Alkohol herper også opplevelsen av lyd. Som en grov regel kan man si at et par dB diskant forsvinner per halvliter. Dermed måkes diskanten tilsvarende opp av den ølslurpende dj'en. De på dansegulvet synes det er greit nok da de ikke oppfatter volumet som skrikende høyt, de drikker jo de også. Men det er akkurat like ille for ørene - det er bare oppfatningen av volumet som endres.
All tekst og bilde på denne siden er (C) Andreas Nordenstam