.. for bedre lyd!

Tips til miksing


Det viktigste er å holde toppene godt under null og unngå all unødvendig behandling av miksen. Lever så høy oppløsning som mulig, helst 24 bit eller mer. Takk!


Litt mer spesifikt:

Hver eneste ting som skjer med den hellige tospors-miksen etter den kommer ut av mikseren/programmet degraderer den gradvis steg for steg. Målet er å få en renest mulig miks og bringe denne på beste måten til ferdig CD eller vinylplate. Selv kopiering fra CD til CD kan i noen tilfeller innebære nedgradering av lyden, som med gammedags kopiering mellom kassetter. Om miksen ikke kan gjøres igjen ved behov, med andre ord et ferdig to-spors opptak, er det beste å ha en ren en til en kopi av opptaket. I akkurat så mange bitter og kilohertzer som originalen.

Signalet bør ikke være på eller nær null. Helst -6dB på peak meteret. Kjekt å ha litt å gå på og på -6dB det er fortsatt 23 bits igjen i 24 bit filen. 24 bit har 48dB lavere støygulv enn 16 bit. 16 bit er uansett bedre enn det meste av utstyr som er mulig å koble til. Dette gjelder også internt i maskinen på plugins og andre rutiner. Å holde toppene et par dB under null gir bedre lyd på mange dataprogrammer og prosesser og unngår en del av fallgruvene innen digital lydbehandling. Er miksen frosset til et master-opptak skal kopien være identisk uten volumforandringer. Om originalen leveres med stor bitdybde til Mastering ender den digitalt fiksede 16 bit CD'en opp med en opplevd oppløsning på et par bit ekstra.

Fading inn og ut av låtene bør overlates til Masteringen. Legg evnt. med en beskrivelse av hvor lang og hvilken type fade du ønsker på låtene. Grunnen er bl.a. at det ofte kuttes unaturlig tidlig, gjerne midt i romklangen, noe som gir en uheldig effekt på lyden når bakgrunnen plutselig forsvinner. Selv om lydkilden fades ut henger det som oftest fortsatt igjen litt romklang og andre effekter pluss bakgrunnstøyen på opptaket. Om støydemping er nødvendig er bakgrunns-støyen et viktig verktøy. Hvor lang faden skal være avhenger også av hvordan neste låt begynner. For å få best flyt mellom låtene er det greit å ha ca ti sekunder ekstra både på begynnelsen og slutten av låten.


Er det gjort endringer på sporet som du mener bør være med er det ingenting i veien for å ta med flere versjoner! Vær heller ikke redd for å avsløre feil eller mangler, bieffekter av dårlig utstyr, vreng, falske toner og annet man gjerne ikke blir så stolt av. Alle gjør feil, bedre å være klar over dem i utgangspunktet enn å bruke mer tid på å finne dem enda en gang. Det beste er selvsagt å fikse det i miksen, men slike detaljer avsløres gjerne etter miksen er ferdig. Sjekk også mono-kompabilitet ved å summe miksen til mono og lytte etter endringer. Om deler av lydbildet forsvinner når den blir mono er det sannsynligvis noe som er ute av fase i miksen. Overdreven bruk av 'spatializer'-type effekter er en hyppig kilde til fasefeil. Prøv å finn instrumentet som skaper problemet i miksen og rett opp årsaken til fasefeilen. Dette er spesielt viktig ved vinyltrykk, hvor fasefeil i bassområdet vil føre til at nålen hopper ut av vinylrillen. På CD er det ingen slike krav, men effekten er i seg selv 100% uforutsigbar og vil variere sterkt etter hvilket anlegg det blir spilt på. Ved avspilling i mono blir det lavere lyd enn i stereo og det forsvinner totalt når signalet er helt ute av fase. Det blir også ofte problemer med radio-spilling og Mp3 konvertering på et senere tidspunkt om det er fasefeil tilstede i musikken.

Kanskje det viktigste: Hovedsignalet skal ikke ha hyperkompressor, maximizer, finalizer, sonic maximizer, spatial enhancer, mazter wizbangzFXwhatever eller en normalize i det hele tatt. Enhver maximizer eller lignende på signalet låser lyden slik at det blir vanskelig eller umulig å gjøre noe særlig med det etterpå. Kompressorer i miksen kan være bra og gøy men ikke om det er overdrevet. Normalize er heller ikke bra. Hver eneste gang lyden endres i det hele tatt skjer det en del dårlige digitale effekter. 24 bitter har mer enn nok dynamisk område til å ha flott lyd langt under null. Bruk volumkontrollen på forsterkeren om det er ønskelig med mer trøkk! Ubehandlet ren miks gir den beste muligheten til å finpusse og få frem gode ting i musikken.

 








All tekst og bilde på denne siden er (C) Andreas Nordenstam