|
.. for bedre lyd!
|
Tips til
miksing
Det viktigste er å holde toppene godt under null og unngå
all unødvendig behandling av miksen. Lever så høy
oppløsning som mulig, helst 24 bit eller mer. Takk!
Litt mer spesifikt:
Hver eneste
ting som skjer med den hellige tospors-miksen etter den kommer ut av mikseren/programmet
degraderer den gradvis steg for steg. Målet er å få
en renest mulig miks og bringe denne på beste måten til ferdig
CD eller vinylplate. Selv kopiering fra CD til CD kan i noen tilfeller
innebære nedgradering av lyden, som med gammedags kopiering mellom
kassetter. Om miksen ikke kan gjøres igjen ved behov, med andre
ord et ferdig to-spors opptak, er det beste å ha en ren en til en
kopi av opptaket. I akkurat så mange bitter og kilohertzer som originalen.
Signalet bør ikke være på eller nær null. Helst
-6dB på peak meteret. Kjekt å ha litt å gå på
og på -6dB det er fortsatt 23 bits igjen i 24 bit filen. 24 bit
har 48dB lavere støygulv enn 16 bit. 16 bit er uansett bedre enn
det meste av utstyr som er mulig å koble til. Dette gjelder også
internt i maskinen på plugins og andre rutiner. Å holde toppene
et par dB under null gir bedre lyd på mange dataprogrammer og prosesser
og unngår en del av fallgruvene innen digital lydbehandling. Er
miksen frosset til et master-opptak skal kopien være identisk uten
volumforandringer. Om originalen leveres med stor bitdybde til Mastering
ender den digitalt fiksede 16 bit CD'en opp med en opplevd oppløsning
på et par bit ekstra.
Fading inn og ut av låtene bør overlates til Masteringen.
Legg evnt. med en beskrivelse av hvor lang og hvilken type fade du ønsker
på låtene. Grunnen er bl.a. at det ofte kuttes unaturlig tidlig,
gjerne midt i romklangen, noe som gir en uheldig effekt på lyden
når bakgrunnen plutselig forsvinner. Selv om lydkilden fades ut
henger det som oftest fortsatt igjen litt romklang og andre effekter pluss
bakgrunnstøyen på opptaket. Om støydemping er nødvendig
er bakgrunns-støyen et viktig verktøy. Hvor lang faden skal
være avhenger også av hvordan neste låt begynner. For
å få best flyt mellom låtene er det greit å ha
ca ti sekunder ekstra både på begynnelsen og slutten av låten.
Er det gjort endringer på sporet som du mener bør være
med er det ingenting i veien for å ta med flere versjoner! Vær
heller ikke redd for å avsløre feil eller mangler, bieffekter
av dårlig utstyr, vreng, falske toner og annet man gjerne ikke blir
så stolt av. Alle gjør feil, bedre å være klar
over dem i utgangspunktet enn å bruke mer tid på å finne
dem enda en gang. Det beste er selvsagt å fikse det i miksen, men
slike detaljer avsløres gjerne etter miksen er ferdig. Sjekk også
mono-kompabilitet ved å summe miksen til mono og lytte etter endringer.
Om deler av lydbildet forsvinner når den blir mono er det sannsynligvis
noe som er ute av fase i miksen. Overdreven bruk av 'spatializer'-type
effekter er en hyppig kilde til fasefeil. Prøv å finn instrumentet
som skaper problemet i miksen og rett opp årsaken til fasefeilen.
Dette er spesielt viktig ved vinyltrykk, hvor fasefeil i bassområdet
vil føre til at nålen hopper ut av vinylrillen. På
CD er det ingen slike krav, men effekten er i seg selv 100% uforutsigbar
og vil variere sterkt etter hvilket anlegg det blir spilt på. Ved
avspilling i mono blir det lavere lyd enn i stereo og det forsvinner totalt
når signalet er helt ute av fase. Det blir også ofte problemer
med radio-spilling og Mp3 konvertering på et senere tidspunkt om
det er fasefeil tilstede i musikken.
Kanskje det
viktigste: Hovedsignalet skal ikke ha hyperkompressor, maximizer,
finalizer, sonic maximizer, spatial enhancer, mazter wizbangzFXwhatever
eller en normalize i det hele tatt. Enhver maximizer eller lignende på
signalet låser lyden slik at det blir vanskelig eller umulig å
gjøre noe særlig med det etterpå. Kompressorer i miksen
kan være bra og gøy men ikke om det er overdrevet. Normalize
er heller ikke bra. Hver eneste gang lyden endres i det hele tatt skjer
det en del dårlige digitale effekter. 24 bitter har mer enn nok
dynamisk område til å ha flott lyd langt under null. Bruk
volumkontrollen på forsterkeren om det er ønskelig med mer
trøkk! Ubehandlet ren miks gir den beste muligheten til å
finpusse og få frem gode ting i musikken.